سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حقانیت شیعه

اجتماعی

السلام علیکیا فاطمه معصومه سلام الله علیها - حقانیت شیعه

سیدمرتضی ناصری کرهرودی
حقانیت شیعه اجتماعی

http://donyayejavani.persiangig.com/image/web/as3.gif 

السلام علیکیا فاطمه معصومه سلام الله علیها
 


نام شریف آن بزرگوار فاطمه و مشهورترین لقب آن حضرت، «معصومه» است. پدر بزرگوارش امام هفتم شیعیان حضرت موسى بن جعفر (ع) و مادر مکرمه اش حضرت نجمه خاتون (س) است . آن بانو مادر امام هشتم نیز هست . لذا حضرت معصومه (س) با حضرت رضا (ع) از یک مادر هستند.

ولادت آن حضرت در روز اول ذیقعده سال 173 هجرى قمرى در مدینه منوره واقع شده است. دیرى نپایید که در همان سنین کودکى مواجه با مصیبت شهادت پدر گرامى خود در حبس هارون در شهر بغداد شد. لذا از آن پس تحت مراقبت و تربیت برادر بزرگوارش حضرت على بن موسى الرضا (ع) قرارگرفت.

 

در سال 200 هجرى قمرى در پى اصرار و تهدید مأمون عباسى سفر تبعید گونه حضرت رضا (ع) به مرو انجام شد و آن حضرت بدون این که کسى از بستگان و اهل بیت خود را همراه ببرند راهى خراسان شدند.

یک سال بعد از هجرت برادر، حضرت معصومه (س) به شوق دیدار برادر و ادای رسالت زینبی و پیام ولایت به همراه عده اى از برادران و برادرزادگان به طرف خراسان حرکت کرد و در هر شهر و محلى مورد استقبال مردم واقع مى شد. این جا بود که آن حضرت نیز همچون عمه بزرگوارشان حضرت زینب(س) پیام مظلومیت و غربت برادر گرامیشان را به مردم مؤمن و مسلمان مى رساندند و مخالفت خود و اهلبیت (ع) را با حکومت حیله گر بنى عباس اظهار مى کرد. بدین جهت تا کاروان حضرت به شهر ساوه رسید عده اى از مخالفان اهلبیت که از پشتیبانى مأموران حکومت برخوردار بودند،سر راه را گرفتند و با همراهان حضرت وارد جنگ شدند، در نتیجه تقریباً همه مردان کاروان به شهادت رسیدند، حتى بنابر نقلى حضرت(س) معصومه را نیز مسموم کردند.

به هر حال ، یا بر اثر اندوه و غم زیاد از این ماتم و یا بر اثر مسمومیت از زهر جفا، حضرت فاطمه معصومه (س)بیمار شدند و چون دیگر امکان ادامه راه به طرف خراسان نبود قصد شهر قم را نمود. پرسید: از این شهر«ساوه» تا «قم» چند فرسنگ است؟ آن چه بود جواب دادند، فرمود: مرا به شهر قم ببرید، زیرا از پدرم شنیدم که مى فرمود: شهر قم مرکز شیعیان ما است. بزرگان شهر قم وقتى از این خبر مسرت بخش مطلع شدند به استقبال آن حضرت شتافتند; و در حالى که «موسى بن خزرج» بزرگ خاندان «اشعرى» زمام ناقه آن حضرت را به دوش مى کشید و عده فراوانى از مردم پیاده و سواره گرداگرد کجاوه حضرت در حرکت بودند، حدوداً در روز 23 ربیع الاول سال 201 هجرى قمرى حضرت وارد شهر مقدس قم شدند. سپس در محلى که امروز «میدان میر»نامیده مى شود شتر آن حضرت در جلو در منزل «موسى بن خزرج» زانو زد و افتخار میزبانى حضرت نصیب او شد.

آن بزرگوار به مدت 17 روز در این شهر زندگى کرد و در این مدت مشغول عبادت و راز و نیاز با پروردگار متعال بود.

محل عبادت آن حضرت در مدرسه ستیه به نام «بیت النور» هم اکنون محل زیارت ارادتمندان آن حضرت است.

سرانجام در روز دهم ربیع الثانى و «بنا بر قولى دوازدهم ربع الثانى» سال 201 هجرى پیش از آن که دیدگان مبارکش به دیدار برادر روشن شود، در دیار غربت و با اندوه فراوان دیده از جهان فروبست و شیعیان را در ماتم خود به سوگ نشاند .مردم قم با تجلیل فراوان پیکر پاکش را به سوى محل فعلى که در آن روز بیرون شهر و به نام «باغ بابلان» معروف بود تشییع نمودند. همین که قبر مهیا شد دراین که چه کسى بدن مطهر آن حضرت را داخل قبر قرار دهد دچار مشکل شدند، که ناگاه دو تن سواره که نقاب به صورت داشتند از جانب قبله پیدا شدند و به سرعت نزدیک آمدند و پس از خواندن نماز یکى از آن دو وارد قبر شد و دیگرى جسد پاک و مطهر آن حضرت را برداشت و به دست او داد تا در دل خاک نهان سازد.

آن دو نفر پس از پایان مراسم بدون آن که با کسى سخن بگویند بر اسب هاى خود سوار و از محل دور شدند.

بنا به گفته بعضی از علما به نظر مى رسد که آن دو بزرگوار، دو حجت پروردگار: حضرت رضا (ع) و امام جواد (ع)باشند چرا که معمولاً مراسم دفن بزرگان دین با حضور اولیا الهی انجام شده است.

پس از دفن حضرت معصومه(س) موسى بن خزرج سایبانى از بوریا بر فراز قبر شریفش قرار داد تا این که حضرت زینب فرزند امام جواد(ع) به سال 256 هجرى قمرى اولین گنبد را بر فراز قبر شریف عمه بزرگوارش بنا کرد و بدین سان تربت پاک آن بانوى بزرگوار اسلام قبله گاه قلوب ارادتمندان به اهلبیت (ع). و دارالشفای دلسوختگان عاشق ولایت وامامت شد.

 

او به حق نمایانگر جلال و جبروت حضرت صدیقه طاهره(سلام الله علیها) می باشد


محدث گرانقدر حاج شیخ عباس قمی به هنگام بحث از دختران حضرت موسی بن جعفر(علیه السلام) می نویسد: 
"برحسب آنچه به ما رسیده، افضل آنها سیده جلیله معظمه، فاطمه بنت امام موسی(علیه السلام)، معروف به حضرت معصومه است".(1)
پژوهشگر معاصر علامه بزرگوار حاج شیخ محمد تقی تستری، صاحب قاموس الرجال می نویسد: 
"در میان فرزندان امام کاظم(علیه السلام) با آن همه کثرتشان بعد از امام رضا(علیه السلام)، کسی همسنگ حضرت معصومه(سلام الله علیها) نمی باشد".(2)
برای توجه به عظمت فوق العاده و شخصیت وصف ناپذیر حضرت معصومه(سلام الله علیها) به نقل روایتی از امام صادق(علیه السلام) می پردازیم، و یادآور می شویم که امام صادق(علیه السلام) هنگامی این حدیث را بیان فرموده اند که نه تنها حضرت معصومه دیده به جهان نگشوده بود، بلکه پدر بزرگوارش حضرت موسی بن جعفر(علیه السلام) نیز متولد نشده بود. و اینک متن حدیث: 
"آگاه باشید که برای خدا حرمی هست و آن مکه است، و برای پیامبر خدا حرمی است و آن مدینه است، و برای امیرمؤمنان حرمی است و آن کوفه است. 
آگاه باشید که حرم من و فرزندان من بعد از من، قم است. 
آگاه باشید که قم کوفه کوچک ماست. 
آگاه باشید که برای بهشت هشت در است، سه تای آنها به سوی قم است. 
بانوئی از فرزندان من، به نام"فاطمه" دختر موسی، در آنجا رحلت می کند که با شفاعت او همه شیعیان ما وارد بهشت می شوند".(3)
این حدیث به جهت صدورش از امام صادق(علیه السلام) قبل از این که حضرت معصومه و پدر بزرگوارش دیده به جهان بگشایند، از اهمیت خاصی برخوردار است و نکات مهمی را در بر دارد که به برخی از آنها اشاره می شود: 
1ـ قم حرم ائمه است. 
در حدیث دیگر همین معنی از امام صادق(علیه السلام)روایت شده است.(4)
2ـ قم کوفه کوچک اهلبیت است. 
شاید منظور این باشد که بعد از ظهور حضرت بقیه الله ارواحنا فداه کوفه پایتخت حکومت جهانی آن حضرت خواهد بود.(5) و در آن موقع قم دومین پایگاه حکومت حقه خواهد بود. و شاید به همین جهت است که عاشقان دلباخته حضرتش در دوران غیبت به مسجد سهله ـ‌ در کوفه ـ‌ و مسجد صاحب الزمان در جمکران ـ قم ـ رهنمون می شوند. 
از این حدیث عظمت شهر کوفه نیز به خوبی روشن می شود،که قم را با آن همه عظمتی که دارد"کوفه‌ کوچک" نامیده اند. 
علامه مجلسی در فصلی که به ذکر فضایل و مناقب کوفه و اهل کوفه اختصاص داده، بیش از هفتاد حدیث در این رابطه ذکر کرده است.(6)
امام مشوه بودن چهره اهل کوفه در تاریخ به جهت تبلیغات مسموم امویان است، که معاویه میلیون ها دینار صرف جعل حدیث بر علیه اهل کوفه نموده، به جرم محبت بی شائبه آنها نسبت به امیرمؤمنان(علیه السلام).


آگاه باشید که برای خدا حرمی هست و آن مکه است، و برای پیامبر خدا حرمی است و آن مدینه است، و برای امیرمؤمنان حرمی است و آن کوفه است. آگاه باشید که حرم من و فرزندان من بعد از من، قم است. آگاه باشید که قم کوفه کوچک ماست. آگاه باشید که برای بهشت هشت در است، سه تای آنها به سوی قم است. بانوئی از فرزندان من، به نام"فاطمه" دختر موسی، در آنجا رحلت می کند که با شفاعت او همه شیعیان ما وارد بهشت می شوند"

3ـ سه در از درهای بهشت به سوی قم است. در حدیث دیگری آمده است که یکی از درهای بهشت از آنِ اهل قم است (7)ولی در این حدیث شریف می فرماید: سه در از درهای بهشت به سوی قم است. 
شاید این حدیث اشاره باشد به اینکه یک زمان طولانی قم مرکز حوزه علمیه میشود و علوم آل محمد(علیه السلام) از این شهر به همه‌ نقاط جهان می رسد. 
چنانکه در عصر ما بزرگترین آکادمی علمی جهان تشیع در این حوزه مقدسه است و در تمام نقاط جهان، علوم آل محمد از رهگذر پرورش یافتگان این حوزه مقدسه منتشر می شود. چنانکه در حدیث شریف تصریح شده که:"دانش از این شهر به همه نقاط دنیا منتشر خواهد شد".(8)
روی این بیان قسمت اعظم کسانی که با خاندان عصمت و طهارت آشنا هستند، از برکات این حوزه‌ مقدسه، اهل بهشت خواهند شد. 
4ـ بانوئی از تبار من در قم رحلت می کند. 
تشریف فرمائی حضرت معصومه(سلام الله علیها) برای گسترش چادر عصمتش به این مرز و بوم، و گشودن درِ رحمت به روی شیعیان اجداد طاهرینش در این سرزمین، و پشتوانه قرار گرفتنش برای حوزه علمیه قم، در علم الهی مقدر شده، به انبیا و اولیا اعلام شده بود، و رئیس مذهب حقه قبل از تولد این بانو و پدربزرگوارش، از آن ـ به صورت غیبی ـ‌ خبر داده است. 
جالب این که او را با نام و نام پدرش معرفی کرده و فرموده:"او فاطمه دختر موسی است". 
5ـ همه شیعیان ما با شفاعت او وارد بهشت می شوند.

این تعبیر که با شفاعت یک بانو همه شیعیان وارد بهشت بشوند، تا جائی که این ناچیز سراغ دارد، در حق هیچ بانوی دیگری وارد نشده است، و او به حق نمایانگر جلال و جبروت حضرت صدیقه طاهره(سلام الله علیها) می باشد و همین حدیث برای اثبات شخصیت بسیار والای آن حضرت کافی است.

با عرض معذرت خدمت آن خانم بزرگوار برای تأخیر در عرض تبریک و ارادت امیدوارم بنده را عفو بفرمایند




تاریخ : پنج شنبه 89/10/2 | 10:27 عصر | نویسنده : سیدمرتضی ناصری کرهرودی | نظرات ()
.: Weblog Themes By Slide Skin:.